“Er is een tijd dat lichamen worden gelezen, een tijd dat geheimen en fantasieën niet meer veilig zijn in je hoofd.”Gehoornde Man neemt je mee in een wereld van poëtische rituelen waarbij de grens tussen fantasie en werkelijkheid zeer dun wordt. De leugen is vaak mooier dan de waarheid. De belangrijkste attributen zijn de gedachten van de toeschouwers die telkens op onverklaarbare wijze worden ontrafeld. Suggestie en non-verbale communicatie zijn er sterker dan we durven geloven.Waar stopt de publieke ruimte en waar begint de intieme ruimte als we spreken over het lezen en het manipuleren van gedachten en handelingen?Deze performance onderzoekt de oude en nieuwe systemen die het streven tonen naar het bovennatuurlijke. Of die een toekomstige realiteit uitdrukken waarbij de psychologie en neurologie ons in staat stelt de ander zijn gedachten te lezen en te manipuleren. Met de filosofie die vertelt dat toeval niet bestaat en alles reeds voorbestemt is, creëert hij beeldende en poëtische performance-installaties waarbij telkens, verrassend en onbegrijpelijk, de vrije keuze geen vrije keuze blijkt te zijn. De toeschouwers, die een actieve rol op zich nemen, komen hierbij in een onverklaarbare surrealistische ervaring terecht. Deze ‘niet-werkelijkheid’ vormt een nieuwe werkelijkheid waarin de poëtische wereld van Kurt Demey te voorschijn komt.
Gehoornde Man
creatie2009
concept + creatie + spelKurt Demey
compositie + muziek + spel Joris Vanvinckenroye
scenografie Kurt Demey
kostuum Kurt Demey
licht Satya Roosens
creatie video + vj (indoor) Kurt Demey & Naïm Abdelhakmi
coproductie + residentieMiramiro ISTF – Gent (BE), Centre national des Arts de la Rue NIORT – La Rochelle (FR), CC de Spil – Roeselare (BE), Internationaal kunstenfestival Zart (BE)