BIO

Rode Boom brengt visuele road trips die de kijker meenemen in 'hun' realiteit en ver daarbuiten. Podiumwerk doorspekt met surreële en symbolische beelden, die ook haar weg vindt in de openbare ruimte. In het artistieke palet van Kurt Demey worden technieken uit de wereld van de illusie en het mentalisme verweven met beeldend werk en performance.


 

De menselijke verbeelding stimuleren is een rol die kunst moet vervullen ...

 

Verbeelding is hetgeen wat ons mensen met elkaar verbindt. Het verbindt ons lichamelijke bewegen met onze gedachten. Het wekt hormonen op en zet chemische processen in gang. Rode Boom wil net onderzoeken welke systemen in gang worden gezet en welke reacties deze kunnen geven via het lichaam.

 

De esthetiek van de ‘klassieke’ goochelkunsten, waarbij een belangrijke focus ligt op de presentatie van het zo goed mogelijk uitvoeren van een truc op zich, staat ver weg van hetgeen waar Kurt Demey als kunstenaar over nadenkt. Wat hem wél in die magie op scène aanspreekt, zoals goeroe’s hun wonderen verrichten, is de wijze waaróp dingen worden gepresenteerd. Dat het publiek te weten komt dat niet alles is wat het lijkt. Dat we bijvoorbeeld veel meer met ons lichaam kunnen dan we denken. En dat zulke technieken de confrontatie aangaan met onze kleine en grote geloven.

Ruim 15 jaar creëren ...

 

De oprichting van Rode Boom in 2007 was het antwoord op een lange droom om een compagnie te starten die kan creëren en voorstellingen maken. En het circustheater en beeldende installaties die Kurt Demey toen al maakte onder te brengen in een ondersteunende structuur. Het maakte het voor hem mogelijk zich te professionaliseren en zijn werk te centraliseren.

In diezelfde periode volgde Kurt Demey een opleiding bij FAI-AR, de Formation supérieure d’art en espace public in Marseille, en kon zich zo heroriënteren in zijn artistieke werk als beeldend kunstenaar. De goochelkunst werd hier bij hem voor het eerst gebruikt als artistieke tool in de openbare ruimte.

 

Het artistieke werk van Kurt Demey kent een persoonlijke stijl doorspekt met surrealisme en symboliek. Hij gebruikt technieken uit de wereld van illusie en mentalisme als een artistiek palet.

Zeven jaar studies over goochelkunst, reizen over gans de wereld en contacten met diverse leermeesters waren voor hem de aanleiding tot de creatie van een tiental voorstellingen. Rode Boom start als volwaardige compagnie in 2007. Gehoorde Man wordt Rode Boom’s eerste avondvullende voorstelling.

Theater als kunstvorm geeft een vrij veilig gevoel, omdat de onzichtbare grens tussen podium en zaal zelden door acteurs of publiek wordt overschreden. Rode Boom tast constant die grens van het fysieke af, maar tast daarmee ook de grens van het mentale zijn af. Het mentalisme blijft dan niet meer in de handen van ‘de mentalist op scène’, maar draagt over naar de toeschouwer die er op een directe manier mee kan experimenteren. Het werk van Rode Boom daagt de toeschouwer uit mee te stappen in dat verhaal en een betekenis te zoeken in zichzelf.

Mentalisme op de scène is een interactieve vorm van belevingstheater dat ons confronteert met de beperktheid van onze zintuigen. Een benaderingswijze die speelt met het toeval en psychologische manipulaties uitvoert. Het louter entertainen wordt naar een hoger niveau gebracht. De trucjes zijn slechts het vertrekpunt naar dat anders poëtisch denken. Een voorstelling van Rode Boom zoekt naar de directe vertelkracht van beelden. Het zoekt in haar installaties en performances naar een archetypisch beeld, een ongekend universeel symbool dat een spiegel is voor een onbewuste belevingswereld.